Direktlänk till inlägg 31 januari 2013

Peking

Av Din Motivation - 31 januari 2013 16:09

 

Tur att det fanns roliga vagnar då vi fick vänta nån timme på Pekingsflygplats. Pojkarna har varit så snälla och tålmodiga och jag och David är lika förvånad varje gång hur barnen anpassar sig så bra för det är jobbigt att vänta även för en vuxen.  


Vi tog taxi in till centrum i Peking ja centrum och centrum vad är det jo 6 gånger 6 mil i radie. Men vi åkte till Silk Market för att titta på lite saker och konstaterade ganska snabbt att det inte fanns så mycket att köpa som inte rdan hänger i min garderob. Jo det är faktigst sant fastän det låter helt galet. Men ni som känner mig vet och det är en av mina laster förutom paj och semlor förståss :-) Sakt och gjort vi gick omkring och kollade på lite saker och sen åt vi middag på Mc Donalds. Pojkarna fick en barnbox och var överlyckliga för leksaken. I Kina är det så billigt att äta på Donalds. Big Mc och Company mål kostar en 17-20 kronor. Men kinas befolkning går inte bara på restaurang för att äta som vi gör hemma. Jag blir lika förvånad varje gång då man ser hur de sitter och sover vid borden. De har varken ätit eller ska äta utan ligger helt utmattade över bordet och sover. Det är samma sak om du kommer in i en butik då kan de som jobbar där sitta och sova på en stol eller hänga över bordet inte alls reagera att det kommer in nån i butiken. Ibland har det även hänt att de har tittat upp  på oss då vi har kommit in men inte ens reagerat utan lagt sig ner och fortsatt sova. Konstigt men då är det.


Kallt som tusan är det på Pekings flygplats. Ja det är nog den kallaste jag har varit på och det säger inte lite. De som jobbar i butikerna står i vinterskor och dunjackor. I handen har de varmt te som de värmer sig med. Tur att jag minns det sen ifjol då vi också var där så att jag hade tagit på pojkarna och mig själv extra kläder den här gången.


Det var enklare att få tag i en taxi tllbaka till flygplatsen än vad det brukar och det var skönt för det var rejält kallt ute. -2 grader och blåsigt. Att kineser inte kan engelska det vet jag men det är lika förvånade varje gång att de inte förstår att vi inte kan kinesiska. Hela vägen i taxin alltså 35 minuter sitter chauffören och pratar gladeligen med mig och skrattar. Jag säger på engelska att jag inte förstår och han fortsätter att prata kinesiska och förklarar och förklarar. Lika glad för det :-) Planet lyfter 01.30 mot Manilla och Filippinerna det ska bli skönt att få tina upp.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Din Motivation - 14 december 2013 17:40

    ......tänk att vi är så olika och det blir mer tydligt då man umgås mer nära en längre tid. Att det finns alla sorters människor ute i vår värld det vet jag lika väl som att himlen är blå och solen gul. Men det blir så tydligt i ett flygpl...

Av Din Motivation - 7 augusti 2013 19:47

      

Av Din Motivation - 7 april 2013 08:27

Än en gång blir jag påmind om hur fort allt kan ändras. För snart två veckor sedan blev Mamma sjuk och föll ihop hemma. Ambulans till lasarettet. Jag fick samtalet på jobbet och åkte dit direkt. Hjärtat i halsgropen. Stroke? Hjärnblödning? Mötte ...

Av Din Motivation - 24 mars 2013 07:11

Jag har varit på många flygplatser över hela världen men jag har aldrig landat på någon som är så KALL som i Peking. I fjol då vi var här och väntade på anslutningsflyget höll vi på att frysa ihjäl och då var det så illa att jag inte kände mina fingr...

Av Din Motivation - 24 mars 2013 02:45

Vi åkte tåg från Surat Thani upp till Bangkok och det går så bra då vi har egen hytt i första klass och där kan man låsa dörren så att mans lipper allt spring både av andra och pojkarna. Väl framme på morgonen 8.30 åkte vi till Kohsan Road där vi a...

Presentation


Vi bloggar om lite av varje som kan förgylla vardagen.

Senaste inläggen

Träning

Styrketräning

Löpning

Spinning

Aktiviteter utomhus

Det var då.....

Favoritplatser i världen

Thailand

USA

Sverige

Gästbok

Arkiv

Kategorier

Vår Motivation & Mera om oss

Carola
Erika

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<<
Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards