Alla inlägg under februari 2013

Av Din Motivation - 26 februari 2013 14:14

Första gången jag åkte till Koh Lipe och besökte denna fantastiska då orörda ö är över 14 år sedan. På Pattaya Beach fanns det två bungalow resort där bambuhyddorna var byggda på den kritvita potatismjöls liknande sanden. Det var nästan inga turister som hade hittat hit och inte en människa passerade på stranden. Båtarna hit gick nån gång i veckan med lånsamma motorer. Det fanns smala stigar över till andra sidan där man fick passa sig för kungskobran som lurade i skogen. Åren har gått och jag har varit hit nästan varje år och sett förändringen komma smygande. Fler turister för varje år likaså ny bambuhyddor men fortfarande fanns lugnet. En två longtail båtar låg ankrade vid strand kanten och inga solstolar så långt ögat kunde se. Så kom året då allt började 2009. Första lyxresortet som hade pool. Det var ingen som bodde där för det var alldeles för dyrt men jag kollade på ett vanligt rum där en stor 42 tums tv stod på en mahogny bokhylla och där man kundebada i badkar i toan . Halva priset per natt 1500 bath med frukost men vi bodde för 100 så vi blev lite snåla och ville inte byta bort känslan av Thailand. 2010 hade Apollo börjat åka chater hit, den smala stigen hadee cementerats och fler lyxresorts hade byggts. Tatuerins killarna hade flera bås och apotek och supermarkets som sålde annat än öl och cola hade hittat hit.Mat priserna hade börjat skjuta i höjden likaså rummen. Jag sa till David att det här kommer att bli nya Phi Phi och nu är det nära. En bank och atm är vad som fattas.....I år har bambuhyddorna som vi brukar bo i rivits och nya lyxresorts har byggts. Den sista lediga strandremsan är bebyggd och på 2 år har priserna stigit nått enormt. Vi bor idag för 2000 bath långt från stranden, David räknade till 100 longtail båtar och det är svenskar överallt. Denna orörda pärla för 14 år sen är fortfarande speciell och jag är så glad att jag hittade den i rätt tid. Carola :-)

Av Din Motivation - 26 februari 2013 13:57

..... när man hör Thailand eller Filippinerna så tänker jag automatiskt SOL och värme. Nu är det 4 året i rad då det regnar. Inte en regnskur där det öser ner och sen att det spricker upp och solen tittar fram. Det är moln så tjockt att solen strålar inte ens orkar lysa igenom och ett ständigt duggande hela dagarna. Vart har dessa molnfria dagar med fantastiska solnedgångar VARJE kväll tagit vägen???? Vi är på en ö 6 mil ut från fastlandet där det inte ska regna speciellt inte under högsäsong men varje år nu är det fler dagar med moln och regn än sol. Spelar ingen roll om vi har varit i Thailand, Malaysia, Vietnamn,, Sri Lanka eller andra delar av Asien allt är totalt förändrat och konstigt. Alla pratar om vädret, vad har hänt och när ska det vända? Enligt internet på fredag men vem vet? Ifjol åkte vi aldrig över till den här sidan då det regnade i 3 veckor här. Är det nån som vet vart vi är på väg?????Carola

Av Din Motivation - 21 februari 2013 17:13

Imorse åkte vi iväg med taxin redan 6.30 mot flygplatsen i Cebu. Planet till Manila var i tid och även före tidtabell. I dag hade vi gott om tid mellan flygningarna och vi kände lunget motför sist i Manila då vi missade planet.

Då vi hade landat åt vi frukost på Burger King och satt länge och jag sa till David att det var skönt att slippa stressa runt och att vi har lång tid på oss innan planet går till Kuala Lumpur. Efter att vi hade ätit färdigt vid 10.30 tänkte att det är väl bäst att kolla vilken terminal vi ska åka från.


Då vi kom till Filippinerna och Manila landade vi på Internationella flygplatsen och sen finns det olika terminaler typ 4 stycken runt om i stan som går lite överallt beroende vilket flygbolag du ska åka med. Jag hade skrivit upp flight nummret och gick till informationen då jag inte hittade flighten på tv skärmen. Tänkte i mitt stilla sinne det är nog en annan terminal undra hur vi kommer dit är det transfer bussen vi åkte hit med eller...... Tjejen i informationen började leta, kolla på datorn, ringa och ingen visste något om flight nummret. Tre andra personer kom också dit men ingen av personalen visste nått. Jag hade aldrig skivit upp dumt nog vilket flygbolag det var utan bara flight nummer och tid.


Tillslut säger tjejen att det är nog en annan flygplats..... vad då annan det är ju Manila sa jag. Jo säger hon det är Manila men den heter Clark. Jag bara ja ha och hur tar vi oss dit går det transfer bussar????? Nej svarar hon det är 2.5 till 3 timmar dit med bil. Jag tittade mig runt och ser hur David springer efter Helmer som har stuckit iväg på en egen liten resa genom ankomsthallen då han är less att vänta. Jag hinner tänka hur länge är det innan planet går? När måste vi vara där? Oj trafiken mit på dan vi hinner aldrig.... Tjejen säger att vi visst skulle hinna med lokalbussen men att vi först var tvugna att åka taxi till busstationen och vänta där....ca 30 minuter med bil sen buss. David kommer gående mot mig och ser på mitt ansiktsutryck att det är nått fel..... Jag säger åt han att vi är på fel flygplats och lika frågande är han vad då fel det är ju Maila säger han. Jo svarar jag men Manila är stort och det bor 16 miljoner här och den andra flyplatsen är över 11 mil bort!!!!!


Lung som David är säger han vi tar taxi. Tjejen här det och säger nej det är så dyrt det går inte. David frågar hur dyrt? 3000 pesos!

Okej sa jag vad kostar bussen 350. Men vad hjälper det om vi missar planet igen då blir det DYRT kan man säga.


Tjejen följer oss ut till taxin och vi kollar priserna . Taxi chauffören säger att vi kommer aldrig att hinna med någon buss då de inte går förrän de är fulla och gör stopp överallt. Sen så skulle den inte gå direkt till flygplatsen utan vi var ändå tvungna att åka taxi igen. David sa inte nått att fundera på vi åker taxi.


Okej drygt 11 mil 3 timmar säger killen att det ska ta med all trafik och att det är bästa att åka nu för att hinna. Klockan är 11.30 och planet går 16.30

Vi packar in väskorna i bilen och den blev full som vanligt. Wilgot fick sitta fram så han var nöjd och glad. Alla tre inklusive jag och David somnade efter ett tag.


2.5 timmar senare var vi framme på Clark flygplats. Vi skulle åka med Air Asia och vi hann gott och väl. Sen funderar ni nu säkert vad det kostade. Jo 3000 pesos = 515 kr.

Dyrt ja det blev det men om man jämför med Sverige hur långt hade vi kommit då Piteå - Norrfjärden eller Blåsmark :-)


Det är faktigst första gången som vi inte hinner med en flight och det är första gången vi kommer till fel flygplats i tron att det bara finns en internationell i en stor stad. Första och sista gången hädan efter kommer jag att dubbelkolla på kartan   


Landade i Kuala Lumpur 20.20 åkte flygbuss till centralen och därifrån med taxi till hotellet. Vi har precis ätit och pojkarna sover gott. Glada är de då vi har platt tv på rummet och bra utsikt över china town på 7:e våningen. God frukost väntar här i morgon men innan det ska jag sova gott och träna på gymmet i morrn bitti.


Kram kram Carola

Av Din Motivation - 18 februari 2013 15:02

Nu kommer den härliga tiden när man vill ut på långrundor, kanske löpning eller långprommis, eller varför inte en långtur på skidor, och bara njuta av hur solen börjar värma igen.


Det finns en uppsjö att välja på, vad är bra och vad är inte bra. Men vad som funkar är ju väldigt individuellt.


Det finns flera bra trådar och diskussioner på www.jogg.se för den som behöver tips och inspiration.


Läs lite mer: http://www.jogg.se/Artiklar/Artikel.aspx?id=981


Ha det så härligt därute! :)


Av Din Motivation - 18 februari 2013 13:31


     


Sista dagarna i Filippinerna spenderar vi på ön Panglao. Vi bor på Alona Beach och vi trivs. Lite mer liv och rörelse än Siquijor framför allt fler restauranger att välja bland :-)

Vi har två pooler på hotellet så Wilgot och Helmer är lyckliga. Melker han växer och växer nya ord kommer hela tiden tänk vad tiden går.......

 


  Alona Beach

        

  


Vi hörs snart igen....

Carola

Av Din Motivation - 13 februari 2013 13:45

     


Idag vaknar vi glad och utvilade. Medans barnen leker i lekparken på hotellet tar jag mig en löprunda. Det är varmt men skönt att få röra på sig lite. Sen packar vi vagnen och äter frukost på resortet och inser att vi bor verkligen på stranden. Det hade vi aldrig noterat i går då vi kom på kvällen och då det var mörkt. Maten var god men lite dyr motför vad vi var vana med. Mätta och belåtna tog vi en promenad på stranden som ni ser på bilden och vi möter inte en enda person under hela vägen.


Då vi kommer tillbaka gör vi oss varsin kaffe och sätter oss vid poolen och ser hur pojkarna badar och skrattar i poolen. Perfekt med en barn pool för Melker.

Jag inser än en gång hur bra jag har det som kan vara här och umgås med de bästa personerna jag vet MIN FAMILJ .


 

På eftermiddan bestämde vi oss för att åka in till den lilla byn för att äta middag där. Vi tog en moped taxi ca 3km till byn och där stannar killen utanför en restaurang och säger att det är den enda som finns här i byn. Okej säger vi och bestämmer att han ska hämta oss 19.30 Innan han åker så säger han att vi ska beställa mat och sen gå och handla det vi ska innan vi äter. Vi gjorde inte det då vi var jätte hungriga och tänkte att det kan vi väl göra sen men icke sa nicke.

Då vi kommer ut vid 19 är allt precis allt stängt. Det är alldeles mörkt och endast nått gatljus lyser upp vägen. Jag som hade lovt pojkarna nått gott på kiosken fick svårt att förklara att det inte fanns något öppet längre...

David tyckte att vi skulle ta en taxi tidigare hem och vi väntade och väntade men ingen kom i mörkret. Oj oj inte en enda moped taxi ute ens vart har vi hamnat?????


Två killar stannar sina mopeder och erbjuder sig att köra oss hem på varsin men vi sa att vi väntade på taxi och de säger att det inte finns några den här tiden. Tillslut åker de iväg och vi väntar och väntar...... Helmer ligger på vägen då han vill hem nu och Wilgot hänger vid min arm och vill se film. Långt långt där borta ser vi hur det lyser ett mopedlyse och ja det är en moped taxi våran taxi. Det är en helt annan kille som kör. Han säger att hans kompis som skulle hämta oss var upptagen och att han ringt han istället. Oj vad skönt vi åkte en bit stannade vid en liten liten kiosk där det inte ens fanns ström. Det enda de hade var två stearin ljus som lyste upp bland varorna. Pojkarna fick sin juice och Melker sina bananer. Klockan är nu 21.00 och de sover mätta och nöjda ännu en dag i paradiset.


Ha en underbar dag friends.


Kram Carola

Av Din Motivation - 13 februari 2013 13:16


Det fanns två alternativ ta en tidig båt klockan 6 och åka från hotellet 4 eller åka via en annan ö med båten 9,30. Valet blev inte så svårt då vi var trötta och behövde sova lite. Vi stiger upp och äter frukost och far återigen i varsin taxi den här gången tar David med sig Melker och efter stora förmaningar till Helmer går resan bra :-) till hamnen. Väl där då vi ska köpa biljett med båten så springer Helmer åt ett annat håll naturligtvis då han egentligen skulle vänta med David. Då jag står i kön i biljett kassan lagom inträngd bland folk så ser jag Helmer komma springades över vägen mitt bland bilarna. Glad i hågen kommer han fram till mig och säger : -Jag vill vara med dig mamma. När hjärtklapppningen precis börjat lugna sig och det är min tur i kassan säger han :-Mamma jag far till pappa nu..... Jag säger nej högre och högre men Helmer har tappat sina öron på trottoaren ;-) jag ser hur han springer över gatan igen kryssandes bland bilarna och långt där borta ser jag hur David möter han springandes. Då jag kommer tillbaka så berättar David hur han bara stack och att han i sin tur inte bara kunde lämna alla väskorna och springa efter honom då Wille gick åt ett annat håll. Tur att jag hade Melker på tyggen. Det blev stora samtalet med Helmer och han lovade att lyssna bra.....


3 minuter senare då vi skulle gå in genom säkerhetskontrollen springer han före alla i kön och förbi polisen. Jag försöker springa efter men blir stoppad av polisen att han måste visitera mig först. Jag ser Helmer hela tiden och han forsätter sin bana upp för en trapp där han helt plötsligt stannar..... Han tittar ner på sina händer och samtidigt så säger en annan turist till mig  -kolla det är ny målat.

Jag tittar upp på Helmers händer och ser att de är alldeles vita. Rusar fram till honom och tar tag i båda armarna så att han inte ska kleta färg på kläderna . David kommer runt hörnet och tar honom. Försöker skrubba bort färgen som tur nog lossnar ganska bra :-)  


Då båten gör ett stopp i Taglibaran på nån timmer är vi hungriga och tar en taxi till Pizza Hut där vi beställer ett familjemål med cesarssallad, familje pizza och två rätter pasta. Pojkarna blir kungar för Pizza Hut.

 


Resan med båt går vidare till ön Siquijor 17.45 och pojkarna är lessa att åka båt och sitta still. Tur nog har vi paddan med oss och dvd som kan fördriva tiden.


Då vi kommer fram till hamnen på Siquijor så är det nästan bara vi som är turister och ska av. Det står en massa moped taxi bilar där men vi lyckas få tag i en liten lastbil som kör oss men inte dit vi hade bokat hotell. Han tyckte det var alldeles för långt ca 4 mil och mitt i natten 22.00 plus att det häll regnade ute. Vi bestämde att vi skulle åka till den lilla byn istället där det sen visade sig vara fullbokat på alla ställen vi kom till. I en timme körde vi fram och tillbaka och letade boende. Killarna satt kvar i på flaket medans jag kollade rum. Chauffören var jätte gullig och inte alls irriterad och han ville verkligen att vi skulle hitta något bra för oss.


23.00 kom vi in sjöblöta på vårat ru´m. Helmer frös av allt regn och han skulle duscha. Melker ville ha välling och Wille hade ont i örat. I allt kaos så knackar det på dörren och en kille står där då David öppnar och ber oss vara tysta för de ska sova.

Okej okej vi försöker hör jag hur David säger till killen och stänger dörren.


Nu får det räcka för idag. Köpte mig en cola i baren då barnen hade somnat och kände hur trött jag var. Somnade ovaggad..... på Coral Tay Resort.


Carola


Av Din Motivation - 13 februari 2013 12:50

..... äntligen landar vi i Cebu efter många timmars väntan. Det fanns ingen stor taxi att åka i så vi fick ta två vanliga bilar för att rymma allt bagage. Allt gick som på räls till vi skulle gå in i bilen och alla barnen hamnade i min bil och Helmer hoppar upp med skorna på baksätet och springer över till andra sidan innan han landar med en duns på stjärten. Chauffören som ser alltihop blir helt galen och skriker - Se vad din flicka har gjort nu får du betala det här!!!!!! Man kan se tydliga spår av Helmers foppaskor på taxins fina VITA klädsel. Jag känner oj oj vad händer nu och ser att David har redan satt sig i sin taxi och lastat väskorna och bilen rullar ut från flygplatsen. Jag har inget annat val än att stänga dörren och låta han köra oss trots att jag förstod vart det skulle sluta. Han fortsätter argare och argare att säga att jag ska betala och att inga kunder vill åka med han. Polisen skulle inte godkänna hans taxi längre och vi skulle åka till hans garage på en gång för att byta klädsel. Jag sitter alldeles tyst och tänker.......försöker sen tysta Helmer som skriker och inte vill sitta still. Flera gånger får jag ta han i armen då han åter igen är på väg att ställa sig upp med skorna på sätet. Wilgot frågar varför han som kör är arg och undrar vad han säger.


Jag förklarar att han är arg för att Helmer har gått med skorna på sätet och det är som han känner det på sig då  han fortsätter att fråga -Vad händer nu då mamma???? Barn känner och ser mer än vad man tror. Helmer är trött och inte så bra på att lyssna just då och forsätter att prata högt och vill se ut genom fönstret på bilen. Jag får hålla fast hans arm och ben så att han inte kan ställa sig upp medans Melker sitter i famnen inte helt nöjd han heller. Jag vänder mig om och försöker se om jag kan se Davids taxi men inte. Jag vet att hotellet skulle ligga ca 2 km från flygplatsen men vi kör länge länge och runt runt. Jag vill minnas att det är många enkelriktade vägar i Cebu och försöker tänka att det är lungt medans jag hör hur chauffören mer och mer vill ha min uppmärksamhet och svar att jag lovar att betala honom för tvätten. Sen så säger han - NU åker vi till mitt garage och du får betala och byta klädsel fattar du eller??????? Jag svarar okej okej....... jag betalar......


Så ser jag en skylt med vårat hotell namn på och jag känner hur det lättar när vi saktar in framför entren. Precis då parkerar Davids taxi och han kliver ut glad i hågen och förstår inte alls att jag vill att han snabbt ska ta väskorna och barnen. Då börjar chauffören till David att vi ska betala nu nu och det David gör för att slippa cirkusen som annars skulle ha eskalerat......


Trött och slut kommer vi till vårat rum 22.30 och beställer upp lite mat på rummet.


Somnar alla 5 i samma säng av trötthet.


// C

Presentation


Vi bloggar om lite av varje som kan förgylla vardagen.

Senaste inläggen

Träning

Styrketräning

Löpning

Spinning

Aktiviteter utomhus

Det var då.....

Favoritplatser i världen

Thailand

USA

Sverige

Gästbok

Arkiv

Kategorier

Vår Motivation & Mera om oss

Carola
Erika

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards